Vznik online strategických  her

 

http://inventar.cz/images/inventar-grafika.jpgOnline strategické hry na něž stačí jen internetový prohlížeč vznikly v evropě roku 1995. Dnes je z  webových her zajímavý byznys s rozsáhlou hráčskou základnu. Hlavní výhoda je že hráč nemusí nic stahovat ani instalovat. Stačí se prostřednictvím HTML formuláře zaregistrovat a vrhnout se skrze prohlížeč do hry. Hry běží díky technologiím Flash, Ajax a Java. Na výběr jsou aktivní i pasivní tahové strategie, ale také hry s interakcí v reálném čase.
 

Vše začalo to v Německu

Potenciál nástrojů pro tvorbu webových aplikací si jako první uvědomili v Německu. Vzniká tu první hra tohoto typu, kterou je pasivní tahová scifi strategie SOL , jež spatřila světlo světa v říjnu 1995. Jelikož SOL byla první vlaštovkou, díru do světa příliš neudělala. Proto se spíš za zakladatele moderních prohlížečových her považuje až britský Planetarion, od Fifth season. Ani Planetarion ovšem kromě své popularity již žádné další prvenství nedrží. Nejspíše také kvůli pokusu hru zpoplatnit a tím, že po celé Evropě od dob SOL vznikají další a další amatérské i profesionální pokusy prorazit na internetu s nějakou webovou hrou. V roce 1999 se objevuje první ryze česká hra Red dragon. Další úspěšný projekt je německý projekt Galaxy Wars, Hra pochází od Carlsruhe vznikla v března 2001 a v nejlepších časech měla přes 100 000 hráčů.

 

Historie českých projektů webových her

http://inventar.cz/images/inventar-grafika.jpgMezi první české pokusy o webovou strategii patří projekt Red Dragon z roku 1999. Red Dragon si díky své jednoduchosti našla poměrně rychle slibnou uživatelskou základnu, ale velké množství bugů ale zezačátku dost komplikovalo hraní. V roce 2000 také začal vývoj konkurenčního DarkElfa, který je dnes se svým počtem více jak 30 tisíc aktivních účtů pravděpodobně nejúspěšnějším českým titulem. V roce 2001 vznikla textová fantasy strategie Melior Annis, vzniká i Webgame poté přišel vizuálně atraktivnější Insect world.

 

Z moderní historie webových her.

V roce 2005 již přichází velice úspěšný Travian a začíná se datovat historie moderních strategických online her.

Travian vznikl původně bez obchodního modelu. Autor byl nadšený počítačový hráč. Když začal studovat, měl pocit, že žádné z her, které společně s přáteli hrál, nejsou dlouhodobě zábavné. Vytvořil proto Travian který se rychle rozrostl až na 200 000 hráčů, přestože šlo jen o studentský projekt, a rostla dál. Její tvůrce stál před volbou hru pozastavit, nebo se aspoň pokusit nějak pokrýt náklady. Vznikla tedy otázka jak pokrýt náklady na servery. Byla založena firma, a některé speciální funkce byly zpoplatněny tím se povedlo pokrýt náklady a dokonce ještě vydělat. Peníze byly použity na další vylepšování hry i na vývoj dalších her.


Kolik mají webové hry hráčů?

http://inventar.cz/images/inventar-grafika.jpgPřibližné počty hráčů českých webových her ke konci roku 2008

  • Webgame: asi 30 000 příležitostných, 13 000 hard-core hráčů

  • Red Dragon 2: 4000 příležitostných, 2000 hard-core hráčů

  • Dark Elf: 27 000 příležitostných, 4000 hard-core hráčů

  • Melior Annis: několik málo stovek hráčů


http://lordswm-heroes.inventar.cz/images/time.jpg